/
/
Projects 2017-2018 >
Winterreise
20-08-2018
Winterreise. Over de waanzin van oorlog.
In 2018 zal het einde van de Grote Oorlog die het oude Europa in puin legde, een eeuw achter ons liggen. Zeeland werd meer dan de rest van het neutraal gebleven Nederland geconfronteerd met die Eerste Wereldoorlog: het ving een massale stroom vluchtelingen op en de grens met België werd afgesloten door de zogenaamde ‘dodendraad’, een hoogspanningskabel die overstekende mensen elektrocuteerde. Maar de gruwel van deze alles vernietigende oorlog bleef Nederland grotendeels bespaard.
Met ‘Winterreise’ land wil Zeeland Nazomerfestival stilstaan bij die oorlogsherdenking met een beeldende muziektheaterproductie van Niek Kortekaas op locatie in het indrukwekkende Fort Ellewoutsdijk. Dit Scheldefort werd na de afscheiding van België ooit gebouwd om de vaarweg naar de haven van Antwerpen te beheersen, maar heeft nooit echt gefunctioneerd. Er werd nooit een schot gelost omdat Nederland in 1839 België als staat erkende. Beide landen voerden daarna een neutraliteitspolitiek. De laatste kanonnen werden in 1918 uit het fort verwijderd.
NYX | preview MYRIAM | Halland Opera & Vocal festival (SE)
04-07-2018
Modern opera with film, electronic music, classical singing, pop, visual art. Inspired by the horror cult classic 'The Hunger' (Whitley Strieber). Claron Mc Fadden on video will play the role of Myriam. Live performed by Els Mondelaers & Dyane Donck. Music and concept by NYX.
”De vackraste låtarna med de sorgligaste tankarna” är ett citat från Whitley Striebers skräckklassiker The Hunger. I romanen är huvudpersonen Myriam en uråldrig varelse med extremt utvecklade sinnen och evigt liv. Genom sin övermänsklighet kan hon manipulera människors tankar och hon upplever verkligheten med sådan intensitet att det kan jämföras med en psykedelisk resa.
I föreställningen MYRIAM sveps publiken in i en ljudvärld – fascinerande vacker men också skrämmande mörk. Ensemble NYX rör vid ämnen som odödlighet, ensamhet men också strävan efter evig kärlek. Ljudlandskap möter videosekvenser tillsammans med sceniska element i en musikalisk resa där publiken skapar sin egen historia. Publiken bär trådlösa hörlurar vilket skapar en nära upplevelse till verket.
Duon NYX består av Els Mondelaers på bl.a. sång, flygelhorn, elbas; och Dyane Donck på bl.a. sång, elgitarr och theremin. På video medverkar även sopranen Claron McFadden.
NYX | Preview Myriam | LA Breda | Podium Bloos (NL)
28-06-2018
Drie dagen levende kunst met muziek, theater, dans, film, exposities en installaties van een nieuwe generatie kunstenaars. Kijk, proef, ruik en dwaal door het gebied waar de laatste jaren een sprankelend creatief cluster is ontstaan. De bezoeker staat centraal, jong en oud. Wie durft kan soms zelfs meedoen.
LA Breda vindt plaats in de loodsen, lege ruimtes en ateliers op en rondom het industriële KlaversJansen terrein in de Belcrum. Het terrein bevindt zich op loopafstand van Centraal Station Breda. Op zondag 1 juli legt het programma van LA Breda een accent op de allerjongste bezoekers. Voor eten en drinken is natuurlijk gezorgd.
SIGNAAL | Strijbos&Van Rijswijk | Oerol Festival
14-06-2018
Dwalend over het strand bezingen vrouwenstemmen de zee. De golven als bron van verleiding, van verlangen, van voeding, van gevaar, verwoesting, verlies. De stemmen bewegen over het zand, omgeven door een ongrijpbaar koor, omhooggehouden door de desolate tonen van misthoorns.
Signaal bij Schemerdonker is een dwaalopera op het grensvlak tussen zee en vasteland, bedacht en geschreven op een betoverend, ruimtelijk geluidswerk. Flarden van teksten, van dichtregels lokken de luisteraars voort langs de strook die water en land scheidt, in de onbestemde overgang van licht naar duisternis. Terwijl de dag langzaam dooft bloeien herinneringen op.
Overdag kunnen bezoekers tussen 11.00 en 17.00 uur de Expeditie 'Signaal aan Zee' bezoeken.
Mijn lichaam van u | Kunst/Werk | Antwerpse Kleppers
18-05-2018
Marc Vanrunxt verzamelde in het kader van de Antwerpse Kleppers voor de performance 5 februari 2015 (onder een verpletterende druk) een groep kunstenaars in de Bourlaschouwburg. Paul Verrept las er zijn tekst Onze Nacht voor, een monoloog over schaarste en verlangen. Over verlies en een lange weg terug ook. In de choreografie die naast en achter hem plaatsvond, nam een danseres een centrale plek in.
Voor de voorstelling Mijn lichaam van u werken Marc Vanrunxt en Paul Verrept de aanzet van 5 februari 2015 verder uit tot een voorstelling die grenzen aftast van stem en taal, acteren en bewegen. Paul Verrept zal de tekst lezen, spelen, voordragen, zingen en dansen bijgestaan door choreografe en danseres Charlotte Vanden Eynde en door mezzo-sopraan Els Mondelaers.
Credits
Tekst: Paul Verrept
Choreografie: Marc Vanrunxt
Performance: Charlotte Vanden Eynde en Els Mondelaers
Scenografie: Katleen Vinck
Productie: Kunst/Werk
Coproductie: Muziektheater Transparant
BEAST | Operadagen Rotterdam
17-05-2018
BEAST is een magische opera-playground op locatie die opera combineert met theater, dans en zang. Vergaap je aan een groepsdans door vijftig Rotterdamse kinderen, ballades en liederen gezongen door gerenommeerde solisten, duizelingwekkend theater, capoeira én acrobatiek. BEAST neemt je mee op een reis langs goden, lyrische prenten, Wagneraria’s, elektronische spreekkoren, een overweldigend leger aan jonge dansers én… Een beest!
De wereld van Pup en Wotan
Tijdens BEAST maak je kennis met Pup: een moedig meisje dat zich samen met haar vader voorbereidt op een barre en natte toekomst. Haar tegenspeler is de slimme genius Wotan: hij belooft dat hij van iedereen een god kan maken. Het enige dat hij hiervoor nodig heeft is het allerlaatste geheim van de mens: de ring van eeuwig geluk. De moeder van Pup heeft dat geheim in bezit, maar zij geeft het niet prijs. Krijgt Wotan wat hij wil en kan hij zijn belofte waarmaken? Of weet Pup de ring te bemachtigen?
BEAST is a magical performance, part of the four-year project Ring of Resilience which explores future scenarios for urban life, including an ark. Visitors are invited to contribute to Part II, The Design.
Mijn lichaam van u | Kunst/Werk | C-Mine Genk
27-03-2018
Marc Vanrunxt verzamelde in het kader van de Antwerpse Kleppers voor de performance 5 februari 2015 (onder een verpletterende druk) een groep kunstenaars in de Bourlaschouwburg. Paul Verrept las er zijn tekst Onze Nacht voor, een monoloog over schaarste en verlangen. Over verlies en een lange weg terug ook. In de choreografie die naast en achter hem plaatsvond, nam een danseres een centrale plek in.
Voor de voorstelling Mijn lichaam van u werken Marc Vanrunxt en Paul Verrept de aanzet van 5 februari 2015 verder uit tot een voorstelling die grenzen aftast van stem en taal, acteren en bewegen. Paul Verrept zal de tekst lezen, spelen, voordragen, zingen en dansen bijgestaan door choreografe en danseres Charlotte Vanden Eynde en door mezzo-sopraan Els Mondelaers.
Credits
Tekst: Paul Verrept
Choreografie: Marc Vanrunxt
Performance: Charlotte Vanden Eynde en Els Mondelaers
Scenografie: Katleen Vinck
Productie: Kunst/Werk
Coproductie: Muziektheater Transparant
Avventure di anima e di corpo (Cendo-Ligeti) | Silbersee
29-03-2018
In Avventure di anima e di corpo vluchten we samen met een tienkoppig performers-ensemble in het labyrint van de Minotaurus. Daar vervagen de grenzen tussen mens en beest, lichaam en geest én tussen operazangers en instrumentalisten. Elke klassieke operawet is passé. Un’opera minotauro dus, met dans, fysiek drama, wild vlees en muziek pur sang.
Avventure di anima e di corpo is een triptiek van lijfelijke, zinnelijke opera-performances waarin zangers en musici één gevaarlijk fysiek spel aangaan. Het middendeel wordt gevormd door Aventures & Nouvelles aventures van Györgi Ligeti. Voor de twee flankerende luiken vroeg Silbersee aan componist Raphaël Cendo om zich te laten inspireren door Ligeti’s bravoure.
Home Jacking | Nadar ensemble
10-03-2018
Het opwindendste uit de nieuwe muziek in Brugse huiskamers.
Video, electronics, live klankmanipulatie en de vreemdste speeltechnieken: componisten beschikken vandaag over een erg uitgebreid arsenaal aan mogelijkheden om de luisteraar te verwonderen. Nadar stort zich vol enthousiasme in die (multimediale) ontdekkingsreizen. Tijdens deze concerten komt het avontuur dichter dan ooit: de musici van huisartiest Nadar Ensemble waaieren uit over de Brugse huiskamers om hun favoriete werken te spelen. Zelfs de componisten komen luisteren!
Avventure di anima e di corpo (Cendo-Ligeti) | Silbersee
13-03-2018
In Avventure di anima e di corpo vluchten we samen met een tienkoppig performers-ensemble in het labyrint van de Minotaurus. Daar vervagen de grenzen tussen mens en beest, lichaam en geest én tussen operazangers en instrumentalisten. Elke klassieke operawet is passé. Un’opera minotauro dus, met dans, fysiek drama, wild vlees en muziek pur sang.
Avventure di anima e di corpo is een triptiek van lijfelijke, zinnelijke opera-performances waarin zangers en musici één gevaarlijk fysiek spel aangaan. Het middendeel wordt gevormd door Aventures & Nouvelles aventures van Györgi Ligeti. Voor de twee flankerende luiken vroeg Silbersee aan componist Raphaël Cendo om zich te laten inspireren door Ligeti’s bravoure.
Freedom o(r) Speech | De staat Louis Andriessen | I Solisti del Vento + Jan Decleir
05-01-2018
Angela Merkel is fan van Wagner en Vladimir Poetin houdt van volksmuziek. Kan muziek de politiek op andere gedachten brengen? In zijn De Staat maakt componist Louis Andriessen energiek en onstuitbaar een vuist tegen totalitarisme. En componist Mauricio Kagel zet in Der Tribun het politieke populisme in zijn hemd met schuinsmarcheerdersmuziek. I Solisti del Vento plaatst beide benaderingen van het politieke bestel pal naast elkaar: het ene snijdend scherp, het andere venijnig vrolijk.
Een nieuwe tekst van Dimitri Verhulst op Der Tribun van Kagel - met acteur Jan Decleir als hedendaagse volksmenner – bejubelt met boosaardig plezier de komst van een nieuw politiek tijdperk: ‘De toekomst wenkt, de lucht klaart op en zelfs de rozen kleuren blauw. Morgen, morgen is van mij en jou.’
Etienne Siebens dirigeert I Solisti del Vento met ruim 30 musici op het podium. Eerder werd deze productie met veel succes uitgevoerd in België, Engeland en in 2016 tijdens November Music, waar het een van de hoogtepunten van het festival was.
RE-FUSE | Gaudeamus & GNO
01-11-2017
Hoe klinkt een podium? Hoe ziet geluid eruit? Met dat soort vragen startte de Griekse componist/maker en Gaudeamus’ artist-in-residence Thanasis Deligiannis onderzoeksplatform RE-FUSE, een samenwerking tussen de Greek National Opera en Gaudeamus. Hij verzamelde kunstenaars met verschillende achtergronden uit de muziek, theater en dans, om in online rondetafelgesprekken en live workshops onderzoek te doen naar diverse onderwerpen op de grens van muziek en theater. Zoals de muzikale kwaliteit van spraak.
Anderhalf jaar, een try-out op Opera Forward Festival 2016 en een gezamenlijke werkweek afgelopen mei verder, presenteren ze vandaag hun bevindingen aan het publiek. Op een avond die performance én lezing in één is. Een open discussie met het publiek over wat zij verwachten van muziektheater, spontane try-outs van verschillende scènes en een zoektocht naar waar theater en muziek elkaar raken.
Première Jennifer Walshe A history of the Voice | HYOID contemporary voices
21-10-2017
Jennifer Walshe A History of the Voice - Self Care II (wereldcreatie)
Laat u niet misleiden door de encyclopedische titel van de nieuwe creatie van Walshe. Wie zich het werk dat Jennifer Walshe in 2015 met het Nadar Ensemble bracht nog herinnert, beseft dat A History of the Voice - Self Care II allerminst geschiedkundig wordt.
De componiste krijgt carte blanche om met haar onnavolgbare associatievermogen voor de vier zangeressen en zangers van het jonge HYOID alle vocale mogelijkheden af te tasten. In een eerste toelichting over haar plannen voor dit werk vermeldde Walshe in één adem Billy Joel en ‘chanting’ bij bizarre sekten en ergens duikt de vraag op wat het betekent voor een mens om een dolfijn te leren tellen met een accent uit New Jersey…
Co-commissie: Huddersfield Contemporary Music Festival, met steun van de Ernst van Siemens Musikstiftung
Première Bart Vanhecke - Pour que la nuit finisse | HERMESensemble
19-10-2017
Transit opent dit jaar kleurrijk, met werken voor groot ensemble en solisten. Een Italiaans-Vlaams avondje bovendien, netjes verdeeld met twee componisten aan iedere zijde.
Het concert bespeelt het hele spectrum van de schalkse spitsvondigheden van het trompetconcerto Ballata no. 5 (2015) van Francesco Filidei tot de donkere maar transcendente kleur van Eppur si muove (2014) het laatste werk dat Luc Brewaeys in opdracht van ons festival schreef. Even donker – althans afgaand op de titel Pour que la nuit finisse en op de keuze voor instrumenten in het lage register – belooft het gloednieuwe werk van Bart Vanhecke te worden, dat hier de première beleeft.
In nomine Lucis | Spectra Ensemble olv Filip Rathé | Teatro Colon - Buenos Aires (ARG)
04-10-2017
In deze voorstelling beleef je het universum van Giacinto Scelsi in een samenspel van ruimtelijke installaties, live elektronica, zang en ensemble. De stukken zijn ontstaan uit lange improvisaties die hij opnam. Zo voerde hij muziek terug naar haar oorsprong, in die improvisatie.
Naast Sauh I (1973) voer ik samen met het Spectra Ensemble o.l.v. Filip Rathé Khoom (1962) uit en gaan we samen op zoek naar de klankdimensies die zich verbergen in boven- en ondertonen.
Concept, electronische compositie, licht design
LUIGI DE ANGELIS (FANNY&ALEXANDER) & SERGIO POLICICCHIO
ELS MONDELAERS mezzosoprano
SPECTRA ENSEMBLE olv Filip Rathé
Sound design
TEMPO REALE / DAMIANO MEACCI
Een productie in samenwerking met De Singel Antwerpen en & la Fondazione Isabella Scelsi
A history of the voice - Jennifer Walshe
23-09-2017
HYOID specialiseert zich in hedendaagse vocale muziek en geeft in het kader van hun residentie in deFENIKS carte blanche aan de Ierse componiste en performance artist Jennifer Walshe. Jennifer won in de herfst van 2016 de British Composer Award for Innovation.
Over het werk van Jennifer Walshe
De producties van Jennifer Walshe worden bijna altijd omschreven als muziektheater. Als een kind van deze tijd reflecteert Jennifer graag en veelvuldig op het internettijdperk en onze relatie met alle vormen van social media.
Met A History of the Voice waagt zij zich voor het eerst aan een avondvullende performance voor vocaal ensemble, waarbij ze de grenzen aftast tussen haar eigen, meer experimentele achtergrond en de lyrische achtergrond van de klassieke zangers.
07-09-2017
BouwmeesterDonck maakte voor Into The Great Wide Open (Vlieland) een intrigerende sound-sculpture, waarvan de live versie in première gaat op het Live Art Festival: LA Breda.
Een vulkaan-achtige sculptuur neemt een verrassende plek in binnen de architectuur van het Stokvis gebouw. De krater is gevuld met lichtgrijze modder waaruit bellen opborrelen. Er zweeft een geheimzinnige mist boven. Vanuit de diepte klinkt verontrustend laag gerommel: alsof de vulkaan op uitbarsten staat. Via koptelefoon beleeft het publiek dit intieme concert, waarvan de tekst is gebaseerd op het indringende gedicht ‘Nog één uur’ van de Vlaamse schrijver Geert Cyriel Tavernier, dat het laatste uur uit het leven van een vrouw beschrijft.
Concept en sculptuur: Iris Bouwmeester | concept en muziek: Dyane Donck | live uitvoering: Els Mondelaers (BE), Dyane Donck | tekst: Geert Cyriel Tavernier (BE)
RE-FUSE | Gaudeamus muziekweek
06-09-2017
Hoe klinkt een podium? Hoe ziet geluid eruit? Met dat soort vragen startte de Griekse componist/maker en Gaudeamus’ artist-in-residence Thanasis Deligiannis onderzoeksplatform RE-FUSE, een samenwerking tussen de Greek National Opera en Gaudeamus. Hij verzamelde kunstenaars met verschillende achtergronden uit de muziek, theater en dans, om in online rondetafelgesprekken en live workshops onderzoek te doen naar diverse onderwerpen op de grens van muziek en theater. Zoals de muzikale kwaliteit van spraak.
Anderhalf jaar, een try-out op Opera Forward Festival 2016 en een gezamenlijke werkweek afgelopen mei verder, presenteren ze vandaag hun bevindingen aan het publiek. Op een avond die performance én lezing in één is. Een open discussie met het publiek over wat zij verwachten van muziektheater, spontane try-outs van verschillende scènes en een zoektocht naar waar theater en muziek elkaar raken.